miércoles, noviembre 12, 2008

OLARÍA DE GUNDIVOS






La cerámica tradicional de Gundivós, en el Ayuntamiento lucense de Sober, está viva. Años atrás todo parecía indicar que los veteranos Alonso _fallecido en 2001_, Ventura, Federico, Agapito o Lula, los últimos representantes de esta artesanía popular, no iban a tener relevo generacional y que la oleiría representativa de las tierras del sur lucense estaba condena a morir.

Sin embargo, gracias al empeño de esos viejos artesanos y del Ayuntamiento de Sober, con la colaboración del Centro de Artesanía y Diseño de la Diputación de Lugo y de la Xunta, se pusieron en marcha diversos cursos formativos de alfarería tradicional de los que salieron jóvenes valores como Elías, Tomás o Esther. Ellos son el testigo, el relevo que parece estar dispuesto a mantener viva, de cara al futuro, la afamada cerámica negra de Gundivós.
Esta cerámica tradicional combina dúas particularidades que a fan especialmente interesante: por unha banda, unha estética particular, arcaicista, de apariencia prehistórica aínda que nunca se sabe: a arte tradicional galega segue un estilo atemporal situado entre as estatuas guerreiras castrexas e Castelao. Moitos dos potes son escurecidos a base de fume de carqueixa, obtendo unha peculiar cor negra. Sobre ela séguense relevos serpentiformes, que lembran por veces as potas castrexas. Por outra, a diversidade dos úteis. Están os xarros, pero tamén as xerras. Unhas pezas como campás estaban deseñadas para facer as tortas de millo: esparrábanse contra a prancha e cubríanse de brasas nun receptáculo que tiñan na zona superior para garantir que a torta se fixera de xeito homoxéneo. As potas do vinagre. As outras pequenas para recoller as impurezas do viño. Outro -curiosísimo- valía para obter o leite das nais cando os pezóns se infectaban.

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